113. Prawo własności na przykładzie poszczególnych kodeksów epoki kapitalizmu
Następowało stopniowe znoszenie własności podzielonej.
Powstały dwie definicje
własności:
- pozytywna (ABGB) – własność to
uprawnienia właściciela (tak jak w prawie rzymskim) do korzystania, oddania,
sprzedania, czerpania pożytków;
- negatywna (Kodeks Napoleona) –
właściciel z rzeczą może uczynić wszystko, czego mu prawo nie zabrania; jedynym
ograniczeniem w prawie własności było wywłaszczenie na cele publiczne za
uprzednim i słusznym odszkodowaniem.
Początkowo uważano, że państwo nie powinno ingerować w
sferę własności, ale zmieniło się to w II poł . XIX w. :
Francja – pojawiło się wiele
przepisów administracyjnych z ograniczeniami własności ze względu na interes
publiczny (eksploatację złóż, transport, obronę narodową).
Po I wojnie światowej zwiększyły się możliwości
wywłaszczenia,
Po II wojnie światowej pojawiła się nacjonalizacja
pewnych przedsiębiorstw o znaczeniu strategicznym (górnictwo, energetyka).
Niemcy – w BGB jest więcej
przepisów dotyczących ograniczenia prawa własności (prawa sąsiedzkie). Już
stosował zakaz własności dla szykany.
Ingerencja państwa była związana z ówczesną nauką
społeczną Kościoła. Należy wspomnieć o słynnej encyklice papieża Leona XIII pt.
„Rerum Novarum” (1891r.), która postulowała rozpowszechnienie
własności w myśl solidaryzmu społecznego.
W nauce świeckiej własność postrzegano jako obowiązki
właściciela wobec społeczeństwa;
Kodeks Cywilny Szwajcarski (ZBG)
wymieniał wiele ograniczeń prawa własności, za czym szły uprawnienia
państwa do ograniczania własności (prawo budowlane, ochrona przeciwpożarowa, na
potrzeby komunikacji, ochronę przyrody).
Komentarze
Prześlij komentarz