21. Stanowość prawa w Polsce. Partykularyzm prawny
Zasada
stanowości prawa (nie w Anglii) polegała na tym,
że każdy ze stanów (różniący się od siebie położeniem prawnym) miał swój system
prawny, posiadał odrębne sądownictwo. Stany:
- szlachta ( prawo ziemskie, prawo lenne);
- duchowieństwo (prawo kanoniczne);
- mieszczanie (prawo miejskie: prawo dla kupców i prawo dla
rzemieślników);
- chłopi (prawo wiejskie/chłopskie/dworskie).
Prawa szlachty i duchowieństwa mogły mieć charakter
przywilejów.
Prawa stanów mogły powstawać na drodze umów.
Początkowo w dawnej Polsce nie było odrębnych sądów dla
duchowieństwa. Kościół w średniowieczu był uważany przez władców za
instytucję podporządkowaną państwu i działającą w służbie państwu.
Stawanie duchownego przed sądem jako strona było oczywiste.
Partykularyzm prawny był
związany z lokalnym zasięgiem praw zwyczajowych. Jest to powszechne zjawisko w
Europie o różnym stopniu nasilenia. Tylko Anglia uniknęła partykularyzmu
poprzez jednolitość orzecznictwa, kiedy pod precedensami były orzeczenia sądów
królewskich. Partykularyzm terytorialny uległ pogłębieniu w dobie rozdrobnienia
feudalnego. Prawo polskie było partykularne, choć nie było wielości systemów
prawnych, tak jak np. we Francji czy Niemczech.
W Polsce rozróżniano trzy odmiany prawa: małopolską,
wielkopolską, mazowiecką.
W XII/XIII w. ma miejsce kolonizacja
niemiecka. Było wykształcone rodzime prawo zwyczajowe i ono pozostało jako
prawo ziemskie, czyli obowiązujące szlachtę. Niemcy osiedlali się w miastach i
prawo miejskie było oparte na prawie niemieckim, gdyż rządzili się tu swoimi
prawami. We wsiach mniej, gdyż zależało ono od przepisów wydawanych przez
właścicieli wsi. Lokacja na prawie niemieckim to nie tylko przejęcie systemu
prawnego, ale też organizacja samorządowa w mieście (wójt, rada miejska, sąd
ławniczy) lub na wsi (sołtys, sąd ławniczy). Ludność etniczna (Żydzi czy
Ormianie) posługiwała się własnym prawem.
Komentarze
Prześlij komentarz